Olemme lähellä, näemme kauas

Vuosi 2019 oli meille taloudellisesti edellisvuotta parempi. Sekä liikevaihtomme että liikevoittomme nousivat edellisvuoteen verrattuna huolimatta laskeneesta lämmön ja sähkön kysynnästä. Toimitusvarmuutemme oli edelleen sekä sähkön- että lämmönjakelussa erinomaisella tasolla.

Laajensimme vuoden alussa käyttö- ja kunnossapitoliiketoimintaamme tekemämme liiketoimintakaupan myötä. Saimme joukkoomme noin 70 uutta käyttö- ja kunnossapidon ammattilaista Naantalin voimalaitokselta. Kaupan myötä olemme edelleen pystyneet kehittämään kaukolämmön tuotannon optimointia yhdessä kaukolämmön perustuotannon tuottavan osakkuusyhtiömme Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n (TSE) kanssa.

Olemme vahvasti sitoutuneet Turun kaupungin tavoitteeseen olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Viime vuosina tekemiemme investointien ja ratkaisujen ansiosta uusiutuvien energianlähteiden osuus on kasvanut tuotannossamme merkittävästi. Jatkoimme tätä matkaa viime vuonna investoimalla uusiutuvaan energiantuotantoon osakkuusyhtiöidemme kautta. Kasvatimme osakkuusyhtiömme Suomen Hyötytuuli Oy:n tekemien tuulivoimalahankkeiden myötä tuulivoiman osuutta sähköntuotannossamme. TSE:n tekemän savukaasulauhdutininvestoinnin myötä saimme noin 600 kerrostalon lämmönkulutusta vastaavan verran lisää kaukolämpöä polttoaineita lisäämättä. Haimme myös TSE:n kanssa rakennuslupaa geotermisen laitoksen rakentamiselle Turkuun Koroisille yhteistyössä energiayhtiö St1:n kanssa. Lopullisen päätöksen laitoksen rakentamisesta teemme St1:n Espoon vastaavan hankkeen valmistumisen jälkeen.

Polkua kohti kivihiiletöntä kaukolämmön tuotantoa rakennamme yhdessä TSE:n kanssa, ja tahtotilamme on luopua kivihiilestä kokonaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Tulevana kesänä TSE sulkee kaksi kiviihiilikäyttöistä voimalaitosyksikköään Naantalissa, ja tämän vuoden lopussa enää noin 10 % kaukolämmöstämme tuotetaan kivihiilellä.

Panostimme viime vuonna edelleen tuote- ja palveluvalikoimamme kehittämiseen, ja etenkin aurinkopaneelien ja sähköautojen latauspisteiden kysyntä kasvoi edellisvuodesta merkittävästi. Toteutimme myös asiakkaillemme hankkeita, jotka edesauttavat heidän matkaansa kohti hiilineutraalia huomista, kuten Meyer Turun telakalle toteuttamamme noin 1600 aurinkopaneelin käsittävä aurinkovoimala ja Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy Vasolle toimittamamme sähköautojen latauspisteet.

Kiitos asiakkaillemme, jotka arvostivat meidät energia-alalla tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella yritysasiakkaiden osalta ykkössijalle, ja kuluttaja-asiakkaidenkin osalta sijoituimme kolmen kärkeen. Lupaamme olla asiakkaidemme arvostuksen ja odotusten mukaisia, ja edelleen kehittää toimintaamme asiakkaidemme arjen energiakumppanina.

Olemme vahvasti polulla kohti hiilineutraalia huomista, ja sitä toteutamme päivittäin jokaisen turkuenergialaisen voimin, yhdessä kumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa.

Timo Honkanen